ÒMNIUM CULTURAL DE L'ALGUER CELEBRA LA FESTA DE N. S. DE LA MERCÈ

Òmnium Cultural de l’Alguer continua la pròpia col·laboració amb els Frares Mercedaris de la parròquia de l’Alguer, l’històric orde religiós fundat a Barcelona l’any 1218 i arribat a l’Alguer l’any 1654 gràcies al Bisbe alguerès i mercedari Francesc Boyl.
En ocasió de la Festa de N.S. de la Mercè, Òmnium Cultural de l’Alguer, divendres 2 i dissabte 3 d’agost, a les hores 18, en los espacis de la parròquia, presentarà calqui u dels jocs populars del passat: la baldúfola, les bales de vidre, lo pilombí i el tiraelàstic.
En aqueixos dies hi siguerà també un estand on se poden trobar les publicacions en alguerés realitzades de la nostra associació i endiriçades als minyons i una petita exposició dels jocs, amb els quals vengueran organitzades petites competicions en los espacis de la parròquia.
Durant les dues jornades, los socis d’Òmnium Cultural de l’Alguer sigueran a disposició per donar informacions als interessats a propòsit de les activitats que l’associació porta envant i per eventuals demanes d’adhesió.
Òmnium Cultural de l’Alguer convida tots a participar a totes les manifestacions en programa per la festa, que començaran dilluns 29 de juliol i acabaran diumenge 4 d’agost.

Lo President
Stefano Campus

El Parlament Europeu reconeix el català com a llengua en perill d'extinció

Un informe aprovat per la comissió de Cultura l'inclou en una llista d'idiomes amenaçats

La Comissió Europea valorarà si adopta mesures de protecció

M. Antònia Font (STEI -i) i Magda Gonzàlez Crespí,
en la seva denúncia dels atacs a la llengua,
davant el Parlament Europeu
Cop de mà a la immersió lingüística. La comissió de Cultura del Parlament Europeu ha aprovat que es fomenti des dels primers nivells educatius l'aprenentatge de les llengües minoritàries amenaçades de desaparició, entre les quals el català. Segons va informar ahir a la nit Vilaweb, la petició forma part d'un informe sobre diversitat lingüística a la UE elaborat per l'eurodiputat cors François Alfonsi i aprovat per unanimitat amb esmenes dels diversos grups polítics. L'informe parteix d'un debat fet a la comissió, amb la presència d'experts de la Unesco i d'altres organitzacions com ara la Network to Promote Linguistic Diversity (NPLD).
Una esmena presentada pels eurodiputats Izaskun Bilbao (PNB) i Ramon Tremosa (CiU), i avançada ahir pel diari digital, citava “les polítiques educatives d'immersió” i l'efecte que tenen “sobre la protecció de les llengües europees no hegemòniques”. L'esmena, finalment incorporada a l'informe aprovat per unanimitat, fa seves les propostes dels experts i considera que els estats membres han de fer una política lingüística que capaciti els nens a “aprendre la llengua en perill, com a llengua materna, des de la més primerenca edat”.
L'informe aprovat en aquesta comissió serà presentat al ple de la Comissió Europea el mes de setembre vinent. L'objectiu és que la comissió el tingui en compte i es decideixi a completar amb mesures legislatives la defensa de les llengües minoritzades i en perill d'extinció, segons un comunicat emès des del gabinet de l'eurodiputada del PNB.
“Riquesa” i “diversitat”
A més, l'informe reconeix el multilingüisme “com una riquesa i una expressió de la diversitat europea” i demana finançament per al període 2014-2020 per donar suport a les llengües en perill. També considera que les societats multilingües ben cohesionades i que gestionen la seva diversitat lingüística de manera democràtica i sostenible contribueixen a la pluralitat, són més obertes i estan en millors condicions per contribuir a la riquesa que suposa la diversitat lingüística.

8 NOTÍCIES DE RESISTÈNCIA A LES ILLES


Al final del Post, hi trobareu la Moció que va aprovar l'Ajuntament de Pollença contra el TIL i de suport a la vaga indefinida 13-S.
Us demanam que si teniu contactes amb batles i regidors de Balears, els hi faceu arribar.
Gràcies.
.



1.- DIARI DE BALEARS

Educació designa a dit el director del CEIP Gaspar Sabater de Palmanyola

2.- DIARI DE BALEARS

Opinió | Editorial

Dubtes sobre la vaga dels docents

Editorial | 12/07/2013

Ahir es sentien comentaris en el sentit que hi haurien dubtes en alguns sindicats per mantenir la convocatòria de vaga indefinida al sector de l'educació el setembre. Se sap que hi ha molt debat intern sobre la qüestió i que persones amb capacitat d'influència entre professors i mestres encara no acaben de veure clar que una protesta tan contundent pugui tenir els efectes desitjats. Es tractava només de comentaris perquè la postura expressada en assemblea és la d'anar a la protesta. Passi el que passi al final l'evident és que el sector es juga molt amb aquest torcebraç. L'aplicació del Decret de Tractament Integrat de Llengües amb l'actual manca de mitjans pot tenir efectes contraproduents i de pèrdua de qualitat educativa. La politització de la qüestió és hores d'ara enorme i és lògic que l Govern Bauzá s'hagi pres aquesta iniciativa envers la vaga com un pols de gran importància.

En tot cas, ve un estiu de converses i negociacions. Si d'aquest diàleg se'n deriva més recursos per a les escoles i instituts, ja serà una gran passa. Però si tot és una jugada del Consolat per llevar força al moviment docent, aquest ho pot pagar molt car en el futur.

3.- DIARIO DE MALLORCA

Las clases de ESO de las islas son las segundas más masificadas del país

Consell Escolar i Claustre del CEPA La Balanguera contra el TIL




Caça de bruixes a les Balears

SEBASTIÀ ALZAMORA

7 - L’STEI DENUNCIA LA MANCA DE TRANSPARÈNCIA EN EL PROCEDIMENT DE LLOCS DE TREBALL PER A INSPECTORS D’EDUCACIÓ

El passat dissabte, dia 13 de juliol, va sortir al BOIB l’ordre de la consellera d’Educació que regula el procediment per a l’ocupació de llocs de treball d’inspectors d’educació en comissió serveis. Tot i que el redactat final de la norma recull algunes de les aportacions que s’han fet per part de l’STEI, tant al Consell Escolar de les Illes Balears com a la Mesa Sectorial d’Educació, ens sembla del tot insuficient en algunes qüestions del seu contingut.

Per una banda, des de l’STEI s’havia demanat que l’ordre recollís i aplicàs la normativa autonòmica i estatal vigent, i que els requisits s’ajustassin a allò que preveu el decret estatal. I per altra, en la manca d’independència que té la comissió de selecció i valoració, amb la majoria dels seus membres designats pel secretari autonòmic d’Educació. Si els seus components fossin elegits per sorteig, hi hauria més garanties d’imparcialitat.

Un altre dels aspectes de l’ordre que aixeca més sospites és la puntuació que es dóna a la segona fase del procediment de selecció, l’anomenada “fase de projecte i entrevista”, amb gairebé la meitat del total de la baremació de tot el procés. Un tipus de prova, l’entrevista,  que pot amagar molta subjectivitat, manca de parcialitat, possibilitat de tractes de favor, i a la qual els representants de les organitzacions sindicals no podem ser-hi presents.

Cal recordar que aquesta ordre de la consellera ve motivada per la necessitat de dotar el cos d’inspecció de la Conselleria d’Educació de nous integrants, després que el mes de juny de l’any 2012, sense cap tipus de motivació justificada, desset inspectors i inspectores foren destituïts de manera fulminant.

Des de l'STEI reclaman al Govern que no impulsi polítiques repressives, no ataqui la llibertat d'expressió, com fa l’avantprojecte de Llei de símbols, i vigilarem, -i si el cas denunciarem-, qualsevol intent de conformar una selecció del cos d'inspecció amb criteris  partidistes i de subordinació ideològica.

En els dominis de la llei i la ficció

JOAN MELIÀ
8.- MOCIÓ APROVADA PER L'AJUNTAMENT DE POLLENÇA CONTRA EL TIL I DE SUPORT A LA VAGA INDEFINIDA.
MOCIÓ APROVADA PEL PLE DE L'AJUNTAMENT DE POLLENÇA EL 27 DE JUNY AMB ELS VOTS A FAVOR DE Lliga, Alternativa, PSOE, CiU, PSM, Esquerra i Tomeu Fuster i L'ABSTENCIÓ DE PP i UMP

MOCIÓ: REBUIG A LA IMPLANTACIÓ OBLIGATÒRIA DEL DECRET SOBRE EL TRACTAMENT INTEGRAT DE LLENGÜES (TIL) ALS CENTRES EDUCATIUS.

Davant l’aprovació per part del Govern de les Illes Balears del Decret 15/2013, de 19 d’abril, pel qual es regula el tractament integrat de les llengües (TIL) als centres docents no universitaris de les Illes Balears, entenent que:




1.- Imposa impartir assignatures troncals en llengua anglesa sense una preparació prèvia adequada, ni per part dels alumnes ni per part del personal docent, la qual cosa implicarà una minva en l’estudi del contingut específic de cada matèria i, en conseqüència, un endarreriment respecte a altres comunitats.
2.- Es fa una implantació precipitada, improvisada i generalitzada de l’ensenyament en anglès per part de professorat no preparat, sense materials adequats, en classes massificades i sense recursos específics.
3.- S’exigeix el nivell B2 d’anglès per impartir classes en anglès, quan aquest nivell només capacita per mantenir converses de caire no formal segons el Marc europeu comú de referència per a les llengües; per fer classes en llengua anglesa és necessari el nivell C1 (per fer classes en llengua catalana sempre s’ha exigit el nivell C).
4.- En cap moment s’ha valorat ni avaluat el nivell actual d’anglès de l’alumnat. Quan es diu que es vol millorar la seva competència en aquesta llengua estrangera és, precisament, perquè el nivell actual no és suficient. Com se suposa, doncs, que han de seguir classes no ja d’anglès, sinó de matèries troncals en anglès?
5.- No s’ha escoltat en cap moment ni els tècnics ni els professionals de la matèria, ni tampoc s’han consultat els departaments didàctics ni la Universitat a l’hora d’elaborar aquest Decret per part de la Conselleria i, amb això, s’ha dictat una normativa incoherent amb un calendari d’aplicació inassumible, que ha creat desconcert i malestar als centres, farà augmentar les desigualtats dins les aules i impossibilitarà el tractament adequat de les diferents necessitats educatives dels alumnes.
6.- Suposa un retrocés de la nostra llengua als centres i deixa sense efectes, per la via del Decret, la Llei 3/1986 de Normalització Lingüística de les Illes Balears (aprovada per tots els partits polítics), ja que en contradiu l’article 1, que estableix que s’ha d’assegurar el coneixement i l’ús progressiu del català com a llengua vehicular en l’àmbit de l’ensenyament.
7.- S’incrementarà la despesa econòmica que hauran d’assumir les famílies (que en molts de casos viuen una crítica situació econòmica), ja que s’hauran de comprar llibres de text nous pel fet d’impartir-se les classes en llengües diferents a les dels actuals llibres de text, i deixarà de tenir efectivitat l’estalvi que suposen els projectes de reciclatge de llibres que hi ha a molts de centres, sense que aquesta qüestió estigui inclosa en el Decret.
8.- La majoria dels pares tampoc no estan preparats per ajudar els fills en les assignatures que s’impartiran en anglès (matemàtiques, ciències socials, ciències naturals, etc).
9.- Suposa un atac a la llibertat de les famílies que lliurement han escollit el centre al que portaran als fills, valorant entre altres factors el projecte lingüístic que autònomament cada centre tenia implantat.

Es per tot això que es proposa al Ple de l’Ajuntament l’adopció del següent acord:

1.El Ple de l’Ajuntament de Pollença demana al Govern Balear que es derogui el Decret 15/2013 esmentat, ja que la seva aplicació en cap cas ajudarà els alumnes de les escoles pollencines a millorar el seu rendiment acadèmic, ni tampoc possibilitarà l'aprenentatge de la llengua anglesa de forma adequada, ans al contrari, empitjorarà de forma molt clara el seu aprenentatge en conjunt.
2.Rebutjar l'actitud de falta de diàleg i de consens del Govern de les Illes Balears respecte a tota la comunitat educativa i la resta d'agents socials.
3.Instar al Govern Balear a elaborar una nova normativa, feta des del consens amb la comunitat educativa, que permeti que els alumnes finalitzin l'aprenentatge dominant les dues llengües oficials i l'anglès, acompanyant aquesta mesura de la llibertat necessària que cada centre ha de tenir per establir el seu projecte lingüístic.
4.El ple de l'Ajuntament dona suport a la vaga indefinida proposada pel 13 de setembre per part de l'Assemblea de docents i que té com punt de partida aconseguir la derogació del decret del TIL.

"En espanyol o nada". 40 casos greus de discriminació lingüística

La Plataforma per la Llengua denuncia en un informe 40 casos greus de discriminació lingüística a les administracions públiques ocorreguts els darrers anys

Publicat per la Plataforma per la Llengua el 12 de juny del 2013:
La Plataforma per la Llengua ha presentat avui als Lluïsos de Gràcia un informe en què es descriuen 40 casos de ciutadans i ciutadanes dels territoris de parla catalana que han estat discriminats per les administracions públiques per utilitzar el català. L'informe, "En espanyol o nada". 40 casos greus de discriminació lingüística a les administracions públiques, que ha estat elaborat amb la col·laboració de la Fundació Catalunya, posa de manifest que els ciutadans dels territoris de parla catalana no tenen garantits els drets lingüístics reconeguts en l'ordenament jurídic, i, per altra banda, també demostra que encara hi ha ciutadans que s'arrisquen a ser discriminats, vexats i, fins i tot, agredits físicament per utilitzar el català davant les instàncies públiques. Descarrega't l'informe a:
Els casos esmentats han estat recollits a través de les queixes ciutadanes que han arribat a la Plataforma per la Llengua i a d'altres entitats de defensa de la llengua i cultura catalanes i també mitjançant una cerca als mitjans de comunicació. L'informe recull 40 casos ocorreguts entre 2007 i els quatres primers mesos de 2013. Tot i així, cal remarcar que una part molt important d'aquest tipus de discriminacions i vexacions per motius lingüístics no són denunciades o en cas que ho siguin són majoritàriament desestimades per les autoritats judicials. Així doncs, si no es posen en coneixement de les entitats de defensa de la llengua i els drets civils o algun mitjà de comunicació se'n fa ressò, passen totalment desapercebudes per la gran majoria de la població.
L'informe recull cada cas en una fitxa informativa en què es detalla informació sobre la discriminació (data, administració implicada, organisme o institució infractora, comarca, territori), juntament amb una descripció del cas i la font de la informació. Alguns dels casos han succeït en l'àmbit de la justícia, com ara el cas d'una parella catalana resident a Madrid que es va desplaçar expressament a Badalona per celebrar el casament en català. Malgrat haver-ho fet constar, el jutge s'hi va negar i els va amenaçar d'ajornar el casament. Posteriorment, es va comprovar que el jutge havia acreditat el català com a mèrit per la plaça judicial que ocupava. Altres casos pertanyen al món educatiu, com el de dos alumnes de Reus que van ser insultats i marginats per una professora en un curs subvencionat per la Generalitat de Catalunya. També hi ha casos referents a l'àmbit sanitari. Es recull el cas d'un veí d'Inca que no només no va voler ser atès per una doctora per parlar en català, sinó que també va ser expulsat del centre sanitari pel mateix motiu. O també s'esmenta el cas d'una malalta de 80 anys d'Alcoi que va trigar hores a ser recollida per una ambulància perquè els treballadors dels serveis d'urgències no entenien el català.
Tot i així, són els funcionaris dels cossos de seguretat de l'estat, concretament els agents de la Guàrdia Civil i el Cos Nacional de Policia, els que concentren un major nombre de casos de discriminació lingüística. Concretament, en 25 dels 40 casos esmentats en l'informe hi estan involucrats. A més, en els 6 casos en què la discriminació ha acabat amb l'agressió física de la víctima hi havia implicats agents d'aquests cossos de seguretat de l'Estat.
L'anàlisi dels 40 casos recollits a l'informe mostra que aquest tipus de discriminacions no resten circumscrites a un territori en concret, sinó que es produeixen en els tres principals territoris de parla catalana sota sobirania espanyola: 19 a Catalunya, 11 al País Valencià i 10 a les Illes Balears. També val la pena destacar que més del 80% de les vulneracions dels drets lingüístics s'han produït en organismes i institucions dependents de l'administració central de l'Estat o que durant l'any 2012 hi ha hagut un notable augment de les discriminacions lingüístiques arribades a les entitats de defensa de la llengua o aparegudes als mitjans de comunicació.
La Plataforma per la Llengua desitja que aquest informe serveixi per conscienciar l'opinió publica i els responsables polítics sobre aquesta problemàtica que pateixen els ciutadans dels territoris de parla catalana per exercir els drets lingüístics reconeguts en l'ordenament jurídic. En aquest sentit, a través d'un diputat català del Congrés de Diputats, s'ha fet arribar aquest informe a les màximes autoritats del Ministeri d'Interior espanyol. També s'estudia denunciar tot aquest seguit de vulneracions dels drets civils i lingüístics al Consell d'Europa, a la Unió Europea i a les institucions internacionals que es considerin oportunes. De manera complementària, l'entitat referma el seu compromís amb totes les víctimes que han patit discriminacions lingüístiques a les administracions públiques, a qui ofereix assessorament legal i suport civil.
El pots descarregar en format epub per a llibre electrònic.
EN EL SEGÜENT DOCUMENT POTS LLEGIR, IMPRIMIR O BAIXAR-TE L'INFORME.
SUMARI
1.Introducció...................................................................................pàg 1
2.Legislació lingüística i drets lingüístics dels ciutadans.................................pàg 4
3.Metodologia.................................................................................pàg 21
4.40 casos de discriminacions lingüístiques: 2007-2013.................................pàg 25
5.Ànalisi dels casos de discriminació lingüística..........................................pàg 65
6.Anàlisi dels casos de discriminació lingüística per territoris..........................pàg 72
7.Conclusions..................................................................................pàg 77


SUPORT A LA LLUITA QUE ES PREPARA A LES ILLES.

·  "... Ens refermem en la lluita per aconseguir el plens drets lingüístics i el dret irrenunciable a poder viure plenament en la llengua pròpia d’aquest país.
·    Defensem polítiques lingüístiques d’equitat que passen per avançar en la normalització de l’ús i el coneixement de la nostra llengua, per fer present el català a les Administracions, a l’escola , als mitjans de comunicació, etc., i per fer del català la llengua comuna i de cohesió social.
·     Reivindiquem la necessitat de fer del català la llengua vehicular a l’educació, afavorint la immersió lingüística en contextos sociolingüístics adversos, alhora que volem capacitat en el coneixement i ús de diverses llengües els nostres alumnes..."

Tres dels punts del nostre manifest fundacional que justifiquen plenament el suport d'ENLLAÇATS PER LA LLENGUA a la resistència que s'està preparant a les Illes.
No és cap broma. Els que hem viscut els darrers anys del franquisme sabem el desgast, l'esforç i les dificultats d'una VAGA INDEFINIDA. Represàlies, acomiadaments massius, persones que es queden sense mitjans mentre dura el conflicte.
Per això aquesta també és una crida a les gents de tots els territoris a preparar-nos per ajudar a una caixa de resistència, quan convingui.
Que la lluita iniciada a les illes per la dignitat de la llengua trobi el ressò i l'escalf de la solidaritat entre totes i tots nosaltres.

Les persones empadronades a qualsevol municipi de Menorca, Mallorca, Eivissa, Formentera o la Dragonera, poden omplir la següent instància redactada per l'advocat Joan Prats Marí, i manifestar la seva disconformitat amb el TIL davant la Conselleria d'Educació
issuu.com/quicoromeu/docs/inst__ncia_conselleria?e=7059478/3796906

NO PASSARAN! GUANYAREM!

Els docents van a la batalla

Editorial DIARI BALEARS | 28/06/2013 |
A hores d'ara sembla imparable la vaga indefinida en el sector educatiu a partir del pròxim 13 de setembre. L'encontre del Teatre de Manacor de dimecres passat, on hi participaren 300 mestres i professors, fa molt difícil una marxa enrere o una moderació de postures si el Govern Bauzá continua tancat en voler aplicar un obtús decret de trilingüisme i, en paral·lel, continuar amb la seva política austericida. El Consolat està encaparrotat en arraconar la llengua pròpia. Però mai no es pensava una reacció tan vigorosa i valenta dels docents balears. La seva principal errada ha estat no comprendre el mal que està fent amb la seva frivolització i menyspreu del món educatiu. La feina de docent és una de les més abnegades, dures i estressants que existeixen. És vocació pura. És entrega absoluta. Aconseguir generacions d'al·lots ben formats, segurs de sí mateixos i que estimin la seva societat és una tasca impagable, gairebé heroica en els temps que corren. Convertir potencials éssers insociables en ciutadans de primera categoria és un orgull per a mestres i professors. L'ensenyament en la llengua pròpia, camí més coherent i sòlid per transmetre els valors més preuats de la col·lectivitat, és un orgull per als nostres professionals. Però la sorpresa és majúscula entre els docents en veure que les actituds hooligans, poc responsables i superficials provenen dels que governen. Perquè han armat els líders del PP aquest desastre dins el món educatiu. És que volen una societat insolidària i desestructurada? Per això es troben amb la resistència del docents, en nom de la seva ciència i de la seva consciència, en nom de la seva cultura i el seu exemple d'entrega, que van transmetent a les actuals generacions de joves.
Ara s'han plantejat una dura batalla. Poden sortir perdent, però el que defensen és tan immens que més que lluita pel present estan fent Història.

L'Assemblea de Docents ja prepara la vaga indefinida

Unes 300 persones es reuniren al Teatre Municipal de Manacor

Diari Balears digital / Cristina Polls | 26/06/2013 |

L'Assemblea de Docents ja prepara la vaga indefinida que es vol convocar als centres illencs a partir del 13 de setembre. Aquest dimecres capvespre 300 persones es reuniren al Teatre Municipal de Manacor per començar a organitzar com cal coordinar l'aturada.

L'Assemblea de Docents, que començà a caminar just ara fa un any, impulsada per STEI-i, CCOO i FETE-UGT, ja ha aconseguit que 70 centres, dels 260 que hi ha a Mallorca, en prenguin part. La reunió va ser el primer gran acte convocat per l'Assemblea per tal d'explicar als centres que encara no s'hi han adherit quin són els seus objectius com a col·lectiu de docents.

Dues professores, una de Primària i una Secundària, van ser les encarregades de conduir un acte on es tractaren bàsicament tres qüestions. La primera d'elles és la necessitat de què els centres creïn assemblees pròpies per tal d'organitzar-se internament i que un representant d'aquesta pugui servir de vincle amb l'Assemblea de Docents. La segona qüestió que es tractà va ser la necessitat de no aturar les màquines aquests dos mesos de vacances i aprofitar per fer reunions organitzatives per la vaga, els mesos de juliol i agost. I per últim, s'apuntà a la necessitat de què cada centre creï una comissió de vaga perquè es pugui ajudar, per exemple, a què també secundin la vaga aquells companys que tenen més dificultats econòmiques per fer-la. Per a facilitar la feina a les assemblees de centre, s'ha aprofitat la trobada per repartir-los un manual d'instruccions per preparar la vaga.

Per acabar l'acte es projectà el vídeo de convocatòria de l'Assemblea a Manacor que l'Institut Balear de la Dona ha exigit que es retiri o es modifiqui, a petició de la denúncia feta per l'Institut de Política Familiar (IPF). En aquest enregistrament es fa un recorregut per totes les 'bufetades' que el Govern Bauzá ha donat al col·lectiu de professors. Després d'enumerar tots els greuges, el vídeo acaba amb unes paraules de Bauzá on assegura que "les classes començaran al setembre". La resposta dels assistents a la projecció va ser alçar les octavetes que s'havien repartit a favor de la vaga indefinida, seguida d'una gran ovació.
En acabar l'acte, la Plataforma Crida havia convocat la seva assemblea extraordinària a Manacor i una vegada finalitzat l'acte, molts dels assistents es desplaçaren fins als CEIP Jaume Vidal i Alcover.

Els motius de la vaga
Pel portaveu de l'Assemblea, Iñaki Icart, "cal passar a l'acció. Hi ha hagut quatre vagues al sector educatiu aquest curs i tancades i no hi ha hagut cap reacció per part del Govern". Entre els motius per anar a la vaga indefinida hi ha: el Decret de Tractament de Llengües, la llei de convivència, la recuperació de les plantilles i de les ràtios anteriors a les retallades, les substitucions immediates de les baixes, la dotació de plantilles d'atenció a la diversitat o la contractació d'interins també juliol i agost.


Els docents de les Illes, en peu de guerra

L'Assemblea de Docents anuncia una vaga indefinida per al curs vinent · 'Serà un començament de curs mogut si el govern no s'asseu a negociar i no suspenen l'aplicació del decret trilingüe', diu Maria Antònia Font, portaveu de l'STEI
Mestres i professors de les Illes tenen intenció de començar el curs vinent amb una vaga indefinida si el govern s'entesta a aplicar el decret de trilingüisme i manté les retallades de la plantilla docent. Portaveus d'assemblees de centres i representants dels sindicats STEI, UGT i CCOO fa dies que s'organitzen a través de l'Assemblea de Docents, que ha preparat per a avui un acte al Teatre Municipal de Manacor. La intenció és sumar prou suport per organitzar la protesta al setembre. 'El professorat de les Illes Balears està molt cansat de la política educativa del govern Bauzá', diu Maria Antònia Font, portaveu de l'STEI. Hi parlem sobre la situació de la comunitat educativa a les Illes i la tardor tensa que s'hi preveu. 
—El govern ha fet retallades, com a tot arreu, però la gent està indignada perquè no ha atacat els problemes fonamentals del sistema educatiu, com ara el fracàs escolar. S'ha dedicat a atacar el model lingüístic escolar, que sabem que funciona i que té l'aval dels pares i mares. En aquests dos anys de legislatura, ha atacat els pilars fonamentals de la normalització lingüística: ha llevat el requisit de català en els funcionaris de l'administració pública, ha tancat un mitjà de comunicació (Ràdio Televisió de Mallorca) que emetia vint-i-quatre hores en català a totes les Illes, i ara ataca el tercer pilar, que és l'educació. 
L'any passat ja van començar amb l'ordre d'elecció de llengua a l'escola…

—I no els va sortir bé, perquè el 87% de pares i mares varen triar l'ensenyament en català. Enguany ha estat un 90%. Per a aquest segon any de legislatura ens tenien reservat l'anomenat Tractament Integral de Llengües (TIL), un decret que figura que incentiva l'aprenentatge d'anglès als centres escolars, però que en realitat redueix la presència de llengua catalana als centres, impossibilita la immersió lingüística a infantil i primària i posa entrebancs perquè la llengua vehicular sigui el català. Tot això acompanyat d'una llei de símbols que pretén prohibir enllaços quadribarrats als centres, samarretes i qualsevol mena de protesta, i també d'una llei de convivència d'autoritat del professor, perquè diuen que fem adoctrinament. 

I tot això ha enutjat força els professors. 

—Molt. Per això STEI, UGT i CCOO vàrem convocar aquesta assemblea de docents, per tenir un contacte més directe amb el professorat. Després de parlar-ne, es va proposar de fer una vaga indefinida al setembre. Ara hem de veure quanta gent hi estaria disposada. L'Assemblea va néixer fa un parell de mesos i mira d'anar sumant gent, intenta que hi hagi un representant de cada centre.  

Amb aquesta vaga voleu impedir que s'apliqui el decret TIL el curs vinent?

—Ens hem queixat al Consell Escolar i la Mesa Sectorial, el sindicat l'ha impugnat… Ara hem demanat la suspensió cautelar del calendari d'aplicació. Si ho fan, la proposta de vaga indefinida potser sofrirà una aturada. Però si no, anirà endavant.

I què passarà el curs vinent?

—No crec que hi hagi un començament de curs tranquil. Si ells no s'asseuen a negociar i no ajornen el calendari, hi haurà problemes. Garantits. O la justícia ens dóna la raó amb la sol·licitud de suspensió cautelar, o serà un començament de curs molt mogut, perquè hi ha molt de malestar. 

Quina és la finalitat de la vaga indefinida?

—L'Assemblea de Docents ha decidit de posar com a requisits per a suspendre la vaga indefinida que es retiri el TIL, que es recuperin les plantilles (han llevat professorat de les aules i han creat desocupació entre els interins), que es puguin cobrir les substitucions i que no s'apliqui la llei de símbols i convivència. La setmana passada al parlament, el president i la consellera d'Educació varen dir que el professorat adoctrinava, que infonia por als alumnes! Són unes acusacions molt greus que han molestat molt el col·lectiu docent. 

A què atribuïu aquests atacs del govern?

—José Ramón Bauzá forma part de la part més radical i espanyolista del PP. Hi ha un PP regionalista i un PP molt espanyolista. Bauzá és molt a prop del Círculo Balear, grupuscle que també és a prop d'UPyD. Per molt que digui que defensa les modalitats de les Illes, nosaltres pensam que té una certa fòbia a la llengua i a la cultura catalanes. 

I per això focalitza l'atac a la llengua en l'escola, ara?

—A l'escola hi ha un reducte que volen reduir. De l'escola ve la normalització, que tothom parli català. I de fet el decret TIL ataca infantil i primària. Volen invertir la piràmide: si a infantil i primària la majoria ho fan en català, és aquí on han de pegar. És una política ideològica, de la FAES, que el PP aplica allà on governa: el País Valencià, les Illes i Galícia. Respon a una estratègia dirigida des de les clavegueres de l'estat per a fomentar la divisió la llengua. 

El govern Bauzá també ha promogut llibres de text en 'modalitats lingüístiques balears', però sembla que cap editorial no n'ha fet cas, oi?

—Ha estat un fracàs total. Des del professorat, que és un col·lectiu de gent molt preparada, varen dir que no demanarien ni comprarien cap llibre que no fos normatiu. Així que les editorials van decidir no córrer el risc de fer un llibre en una modalitat lingüística no científica perquè serien doblers perduts. HI ha una gran unitat en la comunitat educativa. 

ENLLAÇATS PER SANT JOAN DES DE L'ALGUER AL COLL D'ARES I ANDORRA

Des de l'Alguer al Coll d'Ares hi va haver presència d'ENLLAÇATS PER LA LLENGUA.

Stefano Campus, president, amb membres d'Òmnium Cultural de l'Alguer, organitzadors de l'arribada de la flama del Canigó, enllaçats per la Llengua
El Centre de Cultura Catalana d'Andorra llegint el manifest d'Enllaçats per la Llengua en l'acte per Sant Joan fet a la Massana.
Los socis de la Plataforma  amb un llaç de quatre barres a la camisa blanca, per recordar els atacs a la llengua catalana i donar suport a la campanya Enllaçats per la llengua, han seguit la processó de feta dels socis d'Òmnium Cultural, única entitat delegada de portar la Flama del Canigó en ciutat.. (Foto: Aldo Dore)
ENLLAÇATS PER LA LLENGUA amb l'Alguer
Elisenda Romeu, representant d'ENLLAÇATS PER LA LLENGUA parlant al públic assistent al Coll d'Ares, en l'acte del lliurament de la flama del Canigó organitzat per TRADICAT

Badalona dóna la benvinguda a la Flama del Canigó
En el vídeo adjunt, un dels organitzadors del TRADICAT, confirma el suport d'enguany a ENLLAÇATS PER LA LLENGUA.

Missatges de la Flama del Canigó 2013 - Festa Nacional dels Països Catalans


La Flama del Canigó ens ve a trobar un any més per fer-nos reviure el clam de llibertat i de catalanitat que li va donar origen.  És un regal dels germans del nord, que no obliden que el 1659 una desventurada decisió política de l’Estat espanyol va trencar la unitat catalana, fent regal a França d’una part molt estimada del nostre país.

Pels volts del 1955, amb una petita flama portada des de la cripta de Sant Martí del Canigó, al cim més alt de la muntanya, cantada per Jacint Verdaguer com a bressol de Catalunya, uns bons catalans del nord hi van encendre una foguera que volien que fos cada any com un far d’orientació que unís els catalans d’una i altra part del Pirineu, separats en mala hora.

En els anys següents s’anaren lligant amistats i trobades entre catalans d’una i d’altra banda dels Pirineus, i junts decidiren que fos aquesta sagrada flama la que ens unís a tots i encengués les fogueres de la vetlla de Sant Joan. El pas definitiu es feu la vetlla de Sant Joan del 1966, nit en què, ignorant fronteres, catalans de l’Estat espanyol i catalans de l’Estat francès es retrobaren simbòlicament en el mateix coll, amb abraçades de germanor i una ballada de sardanes que desconcertà el control policial de la dictadura, que només havia autoritzat el pas d’una petita caravana, no una trobada multitudinària.

El camí estava obert.  A partir d’aleshores, la Flama s’ha estès arreu on hi ha catalans i ha refet la unitat per sobre de tota barrera o frontera dels Països Catalans.

Així, la Flama ha esdevingut un poderós agent de catalanitat i de denúncia contra tants botiflers que, més o menys camuflats, ens volen dividir per fer-nos perdre l’esperit i els sentiments que ens mantenen encara com un gran poble. És aquest el gran missatge de la Flama.

Enguany s’hi poden ajuntar dos motius que són un testimoni més de la nostra unitat com a poble: el centenari del naixement de Salvador Espriu i el desè aniversari de la mort de Vicent Andrés Estellés. Un català i un valencià que s’agermanen en el seu amor a les nostres lletres i al seu país, dos poetes i escriptors distingits amb el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes: Espriu el 1972 i Estellés el 1978.

Espriu va cantar l’esperit i la resistència catalans davant de la malèvola Sepharad (Espanya), i Estellés, des del País Valencià, format pràcticament com a autodidacte, va resistir un ambient més hostil que el nostre i va mantenir sempre la identitat del català i del valencià.

Seria injust, també, no recordar que estem a la vigília del tercer centenari del 1714, any en què un rancorós rei d’Espanya ens va prendre les llibertats i ens va vincular, com a colònia conquerida, al decadent carro del regne espanyol, greuge que mai ha volgut reparar.

Espanya continua amb l’urc del vencedor i no para de vexar-nos com a poble sempre que pot.  No perdona que vulguem continuar sentint-nos poble lliure. Per això hem de continuar units i disposats a lluitar i a treure forces de flaquesa per exigir el que per dret ens pertoca.

 Que la Flama del Canigó ens abrandi de seny, de decisió i de valentia per reivindicar el que és nostre.

 Antoni Pladevall i Font

Capellà i historiador, membre de l’Institut d’Estudis Catalans

MISSATGE DELS PORTADORS DE LA FLAMA DE LA CATALUNYA NORD
FLAMA DEL CANIGÓ
MISSATGE DE SANT JOAN 2013

Des de la Catalunya del Nord us arriba de nou, junt amb la Flama del Canigó per encendre els Focs de sant Joan, el tradicional missatge de fe en el nostre poble i d’exigència de llibertat.
Aquesta Flama ens agermana, per cert, amb altres pobles europeus en una mateixa nit de festa i pau. Tanmateix, en un país sotmès com el nostre, no només pot ser una senzilla Flama de solstici d’estiu, d’homenatge i respecte a les tradicions, a la natura. No només pot ser tampoc la Flama de la cultura i de la llengua, per molt que estiguin en perill.
Des de la primera tramesa des del Nord a la resta del Principat de Catalunya el 1966, és la Flama d’afirmació i reivindicació dels nostres drets nacionals.
Arrelada al Canigó, bressol de Catalunya, als ideals de pau de l’abat Oliba fa mil anys, al patriotisme de Jacint Verdaguer, la Flama és el símbol d’unió dels Països Catalans, esquarterats pels Borbó el 1659, però no vençuts. Tres segles després no som pas espanyols o francesos: som i serem catalans!
Amb la Flama denunciem els intents constants de genocidi identitari. Al no poder fer desaparèixer la nostra llengua, no paren d’intentar amagar-ne el nom: ara a Aragó s’ha de dir LAPAO, i a França llengua regional, de segona classe, sense cap estatus oficial.
Al no poder tampoc esborrar el nostre país del mapa, en manipulen el nom. Imposen la denominació “Sud de France” per amagar que som el Nord de Catalunya, imposen Comunitat Valenciana en lloc de País Valencià. Redueixen Catalunya a quatre províncies espanyoles.
Som 13 milions i hem de garantir la nostra supervivència. Al segle XXI exigim el respecte del dret, reconegut per l’ONU el 1945, de decidir lliurement el nostre futur com totes les nacions del món. A Europa quinze estats s’han proclamat independents des del 1990. Ara ens toca a nosaltres plantar cara.
En aquesta nit de sant Joan, la Flama del Canigó és voluntat de reunificació i independència. Amb ella expressem el nostre amor a la Terra, la nostra decisió de ser-ne “l’únic senyor”, mestre del seu destí. Amb valentia i sense por il·luminem el recte camí cap al ple domini de l’Estat català.
Visca la Flama del Canigó!
Visca la Festa Nacional dels Països Catalans!
Visca Catalunya!

Daniela Grau 

Sol·licitem als ajuntaments l’aprovació d’una moció per declarar Sant Joan Festa Nacional dels Països Catalans (Vegeu la campanya i la moció que es proposa)

SOM CIMS! I SOM UNA SOLA LLENGUA !!!

Benvolgudes i benvolguts,

Ens adrecem a totes les entitats, associacions i organitzacions enllaçades per recordar-vos que ENLLAÇATS PER LA LLENGUA, va arribar a un acord de suport mutu entre les campanyes SOM CIMS!, que organitza SOM PAÏSOS CATALANS, i la pròpia d’ENLLAÇATS PER LA LLENGUA, PER SANT JOAN ENLLAÇA’T PER LA LLENGUA.

Així doncs us animem a participar a SOM CIMS! porteu llaços a les solapes i per repartir entre els i les altres participants i a poder ser un gran llaç que sigui visible al costat de les altres ensenyes.

SOM CIMS! I SOM UNA SOLA LLENGUA !!!










En aquesta adreça es pot consultar el mapa de SOM CIMS!



SI US PLAU, FÉU ARRIBAR AQUEST CORREU A LES PERSONES ASSOCIADES A LES VOSTRES ENTITATS.

BALEARS CONFIDENCIAL: Vaga indefinida Assemblea Docents Illes Balears

Ara anam! Que sonin els tams-tams de la tribu! Un vídeo de pinyol vermell elaborat pel Comitè de Vaga de l'Assemblea de Docents que parla clar i d'una manera contundent, i mai més ben dit: C-O-N-T-U-N-D-E-N.T!!!

Per difondre arreu!
Passau-ho al professorat ja convençut de fer la vaga indefinida, al professorat indecís però també al professorat contrari a la vaga indefinida.
IMPORTANT!
Dimecres, 26 dejuny.
17,30 hores
Palau Municipal de Manacor
Presentació de la vaga indefinida 13-S.
No us ho perdeu!
Ha arribat l'hora que els 10000 docents de Balears, donem una petita lliçó a Bauzà, Camps, Estarellas, Deyá i companyia. S'ho mereixen i s'ho han guanyat a pols!
Endavant les atxes!

Per Sant Joan, enllaça’t per la llengua!

Per Sant Joan, enllaça’t per la llengua!
Aquest any, per Sant Joan, rebem la flama que ens arriba des del cim del Canigó ENLLAÇATS PER LA LLENGUA.
Com la festa que enllaça tots els Països Catalans, de Salses a Guardamar i de Fraga a Maó i l'Alguer
Per això animem a tothom a fer visibles els llaços, la llengua i l'alegria de reconèixer-nos i retrobar-nos enmig de la festa.

El meu país és aquell on quan dic Bon Dia, em responen Bon Dia!
Saludem doncs aquest nou cicle que cada any ens obre Sant Joan amb la Flama del Canigó (Vegeu el missatge 2013)
Celebrem la nostra llengua amb el Correllengua 2013 (Vegeu-ne la presentació)
Enfilem-nos als cims de les nostres muntanyes per plantar-hi les nostres ensenyes (Vegeu la Campanya SOM CIMS! de Som Països Catalans)
Sol·licitem als ajuntaments l’aprovació d’una moció per declarar Sant Joan Festa Nacional dels Països Catalans (Vegeu la campanya i la moció que es proposa)

Per Sant Joan, la flama del Canigó
i un llaç al balcó!